BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, April 22, 2014

Diploma Pengimejan Perubatan a.k.a Medical Imaging

Assalamualaikum semua...


nie batch 2013/2014

Hari ini aku nak citer serba sikit pasal kos yang aku ambik nie kat uitm puncak alam....kos diploma pengimejan perubatan a.k.a medical imaging....kos ape tu???? nak senang citer la taw tak xray...kalau taw xray tu ape...kalau x taw tu aku x taw nak cakap ape r...jd kos nie perlu bermain dgn xray n radiation... usshhh biler dengar je radiation mesti dikaitkan dengan cancer... mesti org tanye x takut ke dengan benda alah nie...dont worry you all...ape guna belajar xray tp x blaja how to protect from the radiation kan...kiter akan blaja semua tuu...mmg tipu la aku cakap kiter x kan kene radiation kan...but we can minimize the dose of radiation....right!!

Medical imaging or MI nie dibawah fakulti sains kesihatan...kalau uitm...kos nie mmg ade kat uitm puncak alam sahaja...mmg x de kat uitm lain dah...percaya la cakap aku...hehehehhe...kalau ambik diploma macam bese la 3 tahun...Bagi yang x taw sukatan pelajaran ape yg belajar waktu dip...mehh aku bgtaw ape yang aku taw sikit-sikit...ye laa aku dah nak masuk sem3...soo aku taw la sikit...walaupun x bnyak aku bole share n adik-adik yang mau ambik kos nie...ye ke idok..


Belajar kos nie akan praktikal sebanyak 2 kali iaitu sem3 n sem6...so maknenye 2 sem kiter akan berada di hospital...maknenye kiter akan ade di uitm puncak alam sebnyak 4 sem je..kos nie mmg keje die kat hospital la..akan de bnyak praktikal n teori...ape yang kiter akn belajar....jengjeng ceewah buat suspen pulak..




keterangan kos MI dari sem1 - sem6



Seperti yang korang tahu...klau uitm mmg wajib ambik ctu n bel...so x yah cakap la kan...then budak sains kesihatan wajib bik anatomy n phsiology (ANP) dengan hbu aka bulan sabit merah...nmpak macam kelakar kan ade exam okey untuk hbu...budak nursing je x yah bik hbu sebab dieorg lagi pakar bab2 nie...dieorg mmg wajib blaja dalam silibus die...ANP kiter akan belajar mcm bio waktu spm dulu...tapi upgrade sikit dari spm... semua pasal human okey...NO PLANT!!!

baju hbu yang kene pakai waktu ade hbu..nie gambar untuk buat assignment..kami dari det2..


assignment untuk ANP....Prof Izham mmg suke suruh kiterorg melukis..
kalau ANP kiterorg ade 4 lectures...


Nie subjek penting budak MI patut tahu..sebab kiter akan apply waktu praktikal or kerja nanti...kiter akan belajar pasal fizik...die x susah mcm spm la..bagi aku laa...blja basic pasal pysics for radiograph....kiter juga akan belajar pasal procedure...procedure nie macam cara kiter nak xray mcm mane...untuk pengetahuan korang bnyak taw projection yang perlu kiter tahu taw...aku bagi contah la...nak xray tangan...bukan setakat x ray mcm tu je...kiter kena decide la nak buat AP ke lateral ke or oblique...subjek procedure jugak memerlukan kiter menghafal satu badan dari hujung rambut hingga la hujung kaki...segala tulang yg boleh dilihat di xray wajib dihafal dan di ketahui...ngerti kamu...tu belum masuk nak hafal procedure untuk xray organ dalaman...yang tu lagi la kena faham betul2,...subjek procedure akan ade praktikal exam taw..kiter pegi pulak ke subjek lain...nie aku panggil subjek killer untuk aku...sebab aku x bape past dengan subjek nie...iaitu subjek instrument...waktu sem1 aku kantoi subjek nie dohh!!! menyesal x sudah aku...okey laa subjek instrument nie kiter akan belaja pasal alat-alat xray..dalam alat xray tu ade ape...kiter akan masuk dengan lebih mendalam yee...bukan setakat barang x ray tu je...semua yg terdapat dalam bilik x ray tu kiter kena tahu...macam nak proses filem... macam mana nak duplicate film n macam-macam  ag la...lagi satu korang akan belajar macam mane nak kritik gambar xray...sama ada kedudukan die betul tak..gambar tu nampak dengan jelas x...cara macam mana nak buat gambar nmpak cntik...subjek nie korang akan ade verbal exam...contohnye die bagi gambar xray...kiter kritik gambar tuu..korang akan belajar semua tuu..x dilupaka juga patient care...cara nak handle pesakit...

assigenment procedure...kiterorg expose then lukis balik...kemudian label nama tulang yang ade..


kalau masuk lab wajib pakai lab coat...kalau tak berambus kau skrang!!!



Act banyak lagi yg perlu korang belaja...tapi yang aku cerita kat ats tuu untuk sem1 n sem2...sebab aku belum ag sem 4,5,6...sem 3 nie aku akan praktikal dekat hospital tengku ampuan afzan (HTAA) kuantan...dalam bulan 6 nie...aku praktikal sekali dengan ummi n ain...nanti aku update pulak pasal aku praktikal...bagi aku kos nie sangat tough untuk aku...tapi aku x taw la org lain kan...tapi kalau minat x de ape yang x boleh kan...tapi kalau ade kesungguhan dan kesabaran pasti bole berjaya.

kalau cakap pasal peluang pekerjaan pulak...aku x berani nak komen sangat...sebab aku sendiri x habis blaja lagi...it depends dengan rezeki masing-masing...tp blaja la sampai dpat pointer tinggi...hahhahahaa..konfem org akan ambik punye kiter keje..mesti orang hentam aku sebab cakap ayat poyo macam nie..sebab sekarang nie persaingan dah makin tinggi...orang ramai yang bijak-bijak belaka...jd nak x nak kiter kene compete dengan mereka semua...lumrah kehidupan you all...

khas untuk entry kali nie...aku menyediakan bnyak gambar untuk korang semua...kegilaan kami sepanjang 2 sem di uitm puncak alam...kalau ade time die...mmg giler-giler belaka mereka ini...x dinafikan..heehhehehehee...jgn mara ehh..



 waktu nie hari last miss alice bersama kami..miss alice ditengah-tengah tuu...pakai baju pink..







kami memang mcm nie..biler suruh practice untuk praktical test...konfem berselfie dulu...menyelam sambil minum air...hehehhehee...



 larian destini anak bangsa kat putrajaya...enjoy habis waktu nie..





 waktu orientasi MISA aka medical imaging students association dengan senior sem 4...kalau bik kos MI konfem masuk persatuan nie..x yah nak pilih pilih dah...mmg dah ditetapkan dah...



Aku rase cukup sampai di sini aku berceloteh sambil menaip...sudah lama nak buat entry nie tapi asyik bertangguh saje sebab malas nak menaip sebenarnye...kalau nak tahu lebih lanjut...bole saje...tanye saje klau patik tahu jawapannya...insyaallah akan patik menjawabnya...

::kebyebyean semua::


41 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum kak. Nk tanya. utk kos ni ada tak 3rd intake?

Najwa said...

Kalau class ape dress code eh

Najwa said...

Kalau class ape dress code eh

love said...

Assalamualaikum kak, kalau tak amik bio masa spm tak boleh amik asasi sains ke?

shuhada athirah said...

Waalaikummussalam..
Waktu akak dulu ade first intake je..tp x tahu laa sekarang..

shuhada athirah said...

Waalaikumussalam..
Kalau nak ambik asasi sains mmg kena ade subjek bio fizik kimia...
Tp kalau ade fizik n kimia je dulu waktu akak bole...
Tp kalau nak kepastian tgk syarat kelayakan di upu..

shuhada athirah said...

X sure laa my dear..sorry..

Nazifah said...

Salam kak. Medical imaging ni kena ada bio ke?

Chut said...

Result spm aka berapa eh?; saya ada apply tapi
bio B+ fz B chm c+ macam tak... em. Reply plisss

Anonymous said...

Asslm akak. Kalau nak amik bidang medical imaging ni amik kos apa kt uitm ?

Unknown said...

Salam, nk tnya. Medical imaging ni lebih kpd fizik ke? Susah x fizik die ?

Auni said...

Slm. Nk tnya. Susah ke nk apply kos ni? Agk2 utk ijazah pointer wktu mtrik kena dpt brapa?

Unknown said...

Saya ambil kos ni dan dapat,,, lepas raya saya akan masuk untuk second intake,,, mohon bantuan dan sokongan serta tunjuk ajar dalam hal ni.ll

jolyne said...

salam tumpang tanya. bila saya check, dia ckp pelajar lepasan pra sains je ditawarkan untuk course ni. pelajar lepasan spm memang xleh ambik ke camne?

jolyne said...

salam tumpang tanya. bila saya check, dia ckp pelajar lepasan pra sains je ditawarkan untuk course ni. pelajar lepasan spm memang xleh ambik ke camne?

Anonymous said...

Hi Kak, nak tanya, ramai x amik course ni? And berapa ye kos total untuk course ni?

CUZ ELMOS said...

Ada je yang tak ambil bio masa spm dpat , tapi tough sikit la sbb nak belajar anatomy ,procedure.. But jgn putus asa klau dah dpat.. Sbb apa pon buat dgn kesungguhan dan keyakinan kpda Allah , insyaAllah ..

CUZ ELMOS said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

lepasan spm pon boleh apply.. kebnyakan dalam kelas kami semua nya spm..beberapa org sahaja dpd pra diploma..

Unknown said...

ada fzik tp tak bnyak pon blajar.. sem 1 n sem 2 je ada sbjek fzik..then xde dah.. cuma ada la msuk dlm subjek lain sikit2..

Anonymous said...

Hai kak..nak tnya course MI ni dgn course radiografi lebih kurg sama ke ?

Unknown said...

Assalamualaikum..nak tanya,course ni kalau lepas habis diploma boleh ambil osha ke untuk sambung degree ?

Unknown said...

Salam kak nak tnya kalau kita pilih kos lain pastu nak tukar ambik kos ni bole tak

Lele said...

Hi saya nak tanya..mmg awak apply course ni masa isu second intake uitm ke??ada tak course bawah fsk untuk second intake

Lele said...

Hi saya nak tanya mmg awak apply course ni waktu isi second intake uitm ke? Ada tak course under fsk yg lain masa nak isi tu????

Unknown said...

Salam kak nk tanya,saya dpt diploma kejuruteraan elektronik perubatan dekat poli,nanti bila sambg degree boleh x nak ambik course medical imaging ni...mohon pencerahan buntu sgt dh ni

Unknown said...

Hi.. Berapa yuran pengajian??

Anonymous said...

Assalamualaikum..MI course ni untuk student dari science stream sahaja ke?

Unknown said...

Kos Ni untuk dak2 sains ke

tasha said...

Assalamualaikum, uitm ada ke bidang ni utk degree?

Anonymous said...

Lps ambek dip ni..boleh ke ada peluang kerjaya di unit veterinar?

Anonymous said...

saya dapat tawaran di kpjuc untuk course MI saya takut assignment nye yg susah kena present dalam bi kan..haha sbb tak biasa so agak kekok sikit.. mcm awak ckp keje dia ada kat hospital je masa belajar..so nanti KPJUC sama jugaklah?

Unknown said...

Lepas habis bljr bidang ni,boleh tak kerja dekat hospital unisza?

Anonymous said...

Saya ambik bio, fizik, kimia tapi tak cemerlang sangat subjek² ni...selalunya saya dapat C je..agak² saya boleh survive tak kalau ambik bidang ni?

Unknown said...

Cuba tngk kelayakan dekat UPU...RSe boleh tu

Unknown said...

Nak tanya saya dapat masuk unikl dalam bidang xtray ni tapi saya time SPM bukan dlm kelas sains ,rasa ii saya senang tak bawak untuk bidang ni

Unknown said...

akak dulu koko sem 1 mmg masuk MISA terus ke atau masuk persatuan lain lagi??

Unknown said...

Assalamualaikum akak, nak tanya apa subjek yg akak belajar masa sarjana muda pengimejan? Ada belajar subjek matematik ke?

Anonymous said...

Hi, saya nk tanya... Bagi pelajar lepasan SPM result kimia shj yg gred D tapi subjek yg lain sume A, A- dgn C/C+..🙁 agak agak ada peluang tak untuk ambil diploma ni... Pengimejan perubatan🤔🤔

Anonymous said...

Hai kak nak tau yuran pengajian dia berapa ya

It's me Carl said...

Adk..bole bg no hp tak? Ank sis baru dpt offer fm uitm wz this course. I need someone to talk n guide. Pls help me. Or I knave my no 01140300411